torsdag 20 maj 2010

Ännu en "doftande" dag i solen

På morgonen fick jag fart först efter 3 koppar kaffe! jag och Saga städade hennes o Ronjas rum...välbehövligt! det blev en tidig lunch, kokt potatis med skinka och ägg...en perfekt lantislunch :) ute luktar det fortfarande..hmm...aromatiskt :-D bönderna sprider lite mojsigojs på åkrarna..bilden ovan visar kvällens middag...förrätt blev knäckemackor med sallad och gubbröra! just gubbröra smakar verkligen sommar!
Varmrätten blev hemmagjort mos m massor av kryddor,färsdolmar m. lök,anjovis och senap...och en whiskeysås till det...andra har svårt att äta varma dagar, jag är tvärtom...kan äta hur mycket som helst :)
Det blommar så vackert i backen uppe vid badtunnan! man blir sugen på att elda lite och ta sig ett kvällsdopp :)

Sånt här blir mammahjärtat lycklig av...man ser ofta de fyra små sitta tillsammans i sandlådan och leka..bäst att njuta varenda sekund nu!



Just kombon solsalva-sandlåda-klia-i-ögat är ingen hit..denna lilla sandtjej är dock duschad och fin nu i spjälsängen :)



Glömde en av mina gamla favvosar häromdagen, denna "tavla" är nån form av stentavla...väger flera ton, minst! sitter upp med flera ordentliga grejser..den kommer också från farmor o farfar som jag tror i sin tur hade fått den av min pappa när han var till sjöss...äh, nu blev jag osäker...ska fråga pappsen nästa gång!




Så här nöjd var Saga när vi fixade efterrätten idag...jag blev inspirerad och påmind av en vän om en busenkel efterrätt...frysta mixade bananer med kokos och kakao...hur gott som helst!





Ronja skulle ju visa gluggen...ja just DEN gluggen :-D hon är hur stolt som helst över det stora hålet i fram, men det hamnade inte på kort den här gången..
Nu stundar lite samkväm med disken i köket..men efter det så blir det nog lite choklad och crosstrainer!





3 kommentarer:

  1. Vad smaskigt du lagar på en torsdag! Härliga barnbilder du visar! Den på Lilly är ju för härlig! En fördel med att blogga är ju att man tar så mycket bilder. Hoppas grislukten har försvunnit till helgen. Det är inte direkt att man vill sitta ute och äta... Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Pls to explain... Exakt hur gör du den där bananefterrätten? :o)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar ju att laga (och äta..) mat och det är lite kul att göra nåt extra gott på vardagarna...bäst att passa på medans jag är f-ledig!
    Banangrejset gjorde jag så här...skivade några bananer i tunna skivor och fryste in några timmar...körde sedan bananskivorna i mixern och hade i kokosflingor och kakao plus pyttelite turkisk yougurt (behövs egentligen inte) sedan är det klart att äta...försvinnande gott!

    SvaraRadera