fredag 30 juli 2010

Galningen kom lös!

Börjar först med dagens middag! jag gjorde en fisksoppa :) först så kokade jag potatis,morötter,purjolök,gul lök,vitlök och buljong med lite kryddor...mixade allt till en slät pure som blandades upp med matlagningsgrädde och matlagningsvin efter det så kryddade jag med cayenne,citronpeppar,salt,svartpeppar och lite ingefära..och några matskedar vitvinsvinäger..
Tillbaka i grytan igen och i med lax och torsk i tärningar plus några deciliter gröna ärtor och puttra en liten stund till..
Jag rörde sedan ihop gräddfil m röd habanero och lite rivet citronskal plus peppar o salt för att ha som topping i soppan, det blev starkt...mättande och jättegott!
Under tiden så bakade jag bröd på min nya kärlek...manitoba cream :) hade i rågkross och lite dinkel plus en massa valnötter, det blev ett smarrigt soppbröd!


Idag besannades min svärmors mardröm...leguanen Lennart kom lös! maken hade varit lite slarvig och glömt stänga luckan ordentligt så vips kom galningen lös! många leguaner blir tama men icke Lennart..han är ca 12-14 år gammal så att han skulle gå och bli trevlig på äldre dar är nog att hoppas på för mycket..
Efter att ha schasat ut alla barn och stängt dörrar så lyckades vi fånga honom...med regnjackor och handskar eftersom han piskar nå så otroligt med svansen och har rakbladsvassa tänder så gäller det att skydda sig.
Dagen blev på det stora hela riktigt bra även om jag som vanligt inte har hunnit hälften vad jag hade velat...visst ja! igår plockade 6-åringen svarta vinbär och krusbär...en hel massa! hon noppade av nästan allt själv och på det kokade jag en flaska saft, hon var så stolt över "sin" saft :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar