tisdag 20 juli 2010

Spännande saker!

Det kan man hitta i ett barnrum :) närmare bestämt Ronja och Sagas rum...beslöt imorse att det var dags för en storröj därinne för att rensa ut ev. loppissaker till dalarna!
Och efter att ha dragit ut säng och bokhylla så dök spännande saker upp...för visst är det helt normalt att hitta en luden äppelskrott? eller en skrumpen potatis? en gammal vällingflaska som sett betydligt bättre dagar fanns där också...
Men nu är rummet fint, allt sorterat och skrubbat! så nu dröjer det väl nån dag innan det stökas ner igen..på det följde en storhandling, fyndade uteleksaker som det var halva priset på eller vad sägs om jättefina spadar i härliga färger för 3.50? :)
Handlingen tog lååång tid idag..barnen var trötta och jag med så vid hemkomsten så bestämdes det att vi skulle ta en skogsvandring.
Jag, Ronja,Saga och Theodor packade dricka och fika plus filt och gick ut i skogen bakom huset...vi gick långt och länge, fikade,skrattade och hade det bara underbart! barnen var svettiga och mosiga när vi kom hem igen efter dryga timmen..
Och då gjorde jag det klassiska misstaget att bli överambitiös...ska det vara så svårt? vi hade varit uppe sedan ottan...storhandlat och skogsvandrat och allt möjligt...alla var hungriga och trötta...så varför inte bara koka en korv? eller koka gröt och ha mackor? nehej då...istället börjar jag skrubba potatis,skala och hacka lökar,paprikor,lök och kött...fixa marinad och skära majskolvar...tänder grillen och kaoset utbryter!
Och så blir det när 4 små är hungriga och trötta och mamma bara står vid spisen...det borde jag veta..till slut blir det bara för mycket och jag ställer in allt i kylen igen och ger ungarna kalla korvar,bananer och mjölk istället..fördelen med sammanbrottet var väl att jag nu har en massa på marinad i kylen tills imorgon..
Mellan varven blir det sånna här sammandrabbningar..alla är sura på alla...men det som alltid sker efteråt är att det infaller ett totalt lugn...alla blir liksom urladdade.
På med nya blöjor på de minsta och välling på det...och 6-åringen och 4-åringen däckade en timme innan normal läggningstid...förhoppningsvis så lärde jag mig något av detta...eller inte :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar