måndag 19 juli 2010

Balsam för själen

Efter en lång tid..en väldigt lång tid med sömnbrist och brist på egna aktiviteter utanför hemmet särskilt de senaste månaderna då maken varit så dålig i ryggen så han inte kunnat lämnas hemma själv med barnen kvällstid då lyft i och ur spjälsäng av bebis varit en omöjlighet...vissa veckor när barnen varit sjuka under våren kan det ha gått veckor utan att jag har träffat andra vuxna än maken...under en sådan period så är det just de små sakerna som gör att man inte blir tossig på riktigt.
Idag var ett sånt tillfälle...jag packade ihop barnen och åkte till alsta badet, själv med 4 små på ett bad kan antingen vara vansinnigt eller underbart, jag väljer underbart :)
Jag satt i vattenkanten medans de lekte och bara var helt fantastiska och när jag körde ner fötterna i den våta sanden kände jag mig bara lycklig! så enkelt livet kan vara ibland?
Efter att vi hade badat,fikat och badat igen blev det dags för hemfärd...det brukar gå kanon att få med alla, men icke idag.
Alla tre tjejerna fick jag med mig men sonen vägrade och då kom ju problemet..vad gör man? jag bara vägrar vara en sån där mamma som står och ylar från kanten "kommer du inte upp nu så får du aaaldrig mer åka hit" så jag ropade bara hans namn och att han skulle komma..
Två kvinnor som satt på en filt frågar försynt om de ska hämta honom? först svarar jag av automatik att nej det behövs inte, och sedan kom jag på att det är ju inte så dumt att be om hjälp nån gång mellan varven.
Så jag frågar om de kan passa honom medans jag går med de andra till bilen? ja visst svarar de! och jag går upp med tjejerna och hinner precis spänna fast alla när jag hör en välbekant stämma :)
Där kommer sonen hand i hand med en av kvinnorna pratandes som om de känt varandra hela livet och jag blir varm i hjärtat...kvinnan kommer fram och jag tackar så hemskt mycket för hjälpen och då säger hon så fina saker till mig så jag känner att jag blir alldeles blank i ögonen.
När jag sedan hoppar in i bilen så skrattar jag och blinkar bort tårar hela vägen hem! just det minnet ska jag vårda ömt och ta fram de där tunga dagarna..
Väl hemma så blev det snabbmiddag med potatis och sill, barnen fick korv..och till efterrätt så gjorde jag marängbomber m kesella vanilj,mangoglass och frukt.


Efter duschning och nattning av barn så blev det lite kvällsmumma med maken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar