fredag 30 juli 2010

Städdagen

Den gick sådär...började uselt men tog sig sedan :) eftersom det ösregnade hela dagen så blev inte allt det som jag hade tänkt gjort, men man får vara glad över det lilla..
Kvällens middag blev dock en höjdare, jättegott och billigt! kalkonbröstfileerna som jag köpte kostade 19 kr styck..jag stekte dem runt om i smör,peppar och salt sedan for de in i ugnen 20 minuter och köttet var vansinnigt saftigt och gott!
Till det så hade jag kokt potatis,svampsås som gjordes på gratissvamp från mina jämtländska föräldrar,egengjord svartvinbärssylt från en snäll kund som maken jobbar åt..och en massa andra kryddor,mjölk och maizena.
salladspåsarna för 5 kr styck användes också, med lite annat i och inte att förglömma så tog jag den egna jordgubbschutneyn till så allt som allt blev det en jättegod middag för 8 personer (den lilla äter ju inte så mycket...men 2-åringen äter för två) för bara ca 70-80 kr, det känns som ett gott betyg :)


Här är "lilla kycklingen" som inte är så liten längre...den får vara ute när det är fint väder, annars bor han inne hos oss...till min stora förtret, han eller hon är nämligen ruggigt bortskämd och nåde mig om den kokta äggulan till frukost kommer försent!
På kvällen crosstrainade jag som vanligt och nattade barn, maken och en tonårsdotter som bärhjälp åkte till ica för att handla lite mjölk och kom hem med en wallanderfilm som jag jättegärna ville se! så kvällen blev toppen!

2 kommentarer:

  1. Åh, den där chutneyn ser sjukt god ut! Recept?

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde en enkel variant av chutneyn...men den var god!
    500 g jordgubbar
    1 st gul lök, färsk
    0,5 dl råsocker
    1 krm salt
    1 tsk ingefära, riven, färsk
    1 msk vitvinsvinäger
    0,5 tsk sambal oelek
    1 röd chili, finhackad..

    Jag blandade bara allt och kokade ca 20 minuter! vill man ha fastare så är det bara att koka längre...kram!

    SvaraRadera