fredag 13 augusti 2010

Tortyrmetod

På vissa ställen används fortfarande sömn eller snarare sömnbrist som en tortyrmetod, jag förstår varför..konstigt nog så verkar det som om jag har härdats?
Tidigare så har det känts som om jag på allvar skulle 1. Gå sönder 2.Bryta ihop 3. somna ståendes 4. ruttna bort de dagar eller snarare nätter då sömnen varit obefintlig...men de senaste månaderna så har jag klarat sömnbristen förvånansvärt bra!
Det blir inte många timmars sömn per natt mycket beroende på att jag lägger mig oförskämt sent..men har man en massa barn och dessutom tinnitus då njuter man av lugnet och tystheten som infinner sig när alla sover.
Som i natt...lade mig vid 01,Lilly vaknar vid 01.30..söver om henne och lägger mig på soffan..02.15 kommer Teddan upp och han ska prompt ligga i soffan han med.
03 vaknar Saga och ska också ligga på soffan..då bäddar jag ner henne och går in i sovrummet och lägger mig där...03.45 vaknar Lilly igen och jag gör välling...04.15 vaknar Teddan igen och upptäcker att jag ligger i hans säng med HANS bilkudde...bäddar ner honom i hans säng med bilkudde och lägger mig på soffan igen..05.30 anser Lilly att det är morgon :)
Rent teoretiskt borde man vara som en urskiten äppelskrutt just nu? men...nä bara jag får mitt kaffe och berg med mackor så är allt ok :)
De få nätter som jag får 2-3 timmars sammanhängande sömn så känner jag mig fullständigt utvilad!
Har man 4 barn under 6 år så är det alltid någon som vaknar nattetid, någon håller på att få eller tappar tänder...någon drömmer läbbigt...någon kissar igenom blöjan..så när jag ställde in mig på att inte få sova så vände det! nu är nån timmes sammanhängande sömn bara bonus :)
Naturligtvis så förstår jag att detta inte är bra i det långa loppet...men just nu är jag oändligt tacksam att jag klarar sömnbristen så bra!
Nu är bara ett bustroll vaket så nu ska jag sätta lite degar :)

2 kommentarer:

  1. En liten fråga bara: Hur i himmelens namn ska det gå när du börjar jobba??? Jag har själv börjat fundera på det nämligen. Nu vaknar jag inte lika ofta som dig, men man störs ju alltid minst 2-3 gånger per natt av att ngn har vaknat och är ledsen eller så...och jag undrar hur man ska palla med det om ett par veckor...

    SvaraRadera
  2. Det går nog bra, jag kommer ju bara att jobba 50% de första veckorna och sedan 75%...men jag kan ju varva att jobba dag,kväll och natt..så då lägger jag max 2 dagpass efter varandra.
    Och blir jag alldeles för trött så kan jag nog lägga mig en halvtimme på kvällen och vila lite..

    SvaraRadera