tisdag 10 augusti 2010

Bakdag och gräsklippning

Ibland (oftast) när jag bakar så vill barnen göra något eget, de brukar röra ihop en salig röra av saker..ibland blir det lite gott...ibland ännu mindre gott ;) fast denna gång gjorde de en egen variant på chokladbollar och de blev helt ok...sugerrush from hell :-D
Själv drog jag igång brödbaket direkt på morgonen, idag blev det glöggbullar m graham och manitoba...mums för de som jag väckte senare...själv är jag vrålhungrig direkt när jag går upp så jag åt gröt och bröd från frysen istället.


Efter lunch så blev det dags att skörda lite...vi tog in en massa morötter,gul lök och röd lök...barnen skalade (åt mest..) och jag rev morötter för glatta livet! en kompis ringde och skulle titta förbi på kvällen och då ville vi ha något att bjuda på...och vad passade bättre än en morotskaka!



Det blir en hel del skal när 6-åringar skalar...det är så kul när barnen får vara med och plocka och skala det vi har sått, och får vara med och använda det vi har i trädgården.
Nästa "fest" vi ska ha är nog äppelfest..i år får vi vansinnigt mycket äpplen, får se om vi kan lagra allt? annars så gör jag nog som jag gjort några gånger tidigare...ringer till en fritidsklubb i stan där mina äldsta gick för många år sedan och frågar om de vill ha frukt till barnen.

Morotskakan blev en egen variant då vissa ingredienser saknades...jag gjorde kakan på vanligt mjöl,graham,farinsocker,lite vanligt socker,ägg,bakpulver och några dl rivna morötter..och kanel förstås!
Glasyren blev på creme fraiche,florsocker och en halv skrapad vanilstång...den blev toppengod även utan olja eller fett i kakan!! nu finns bara en tunn skärva kvar till frukost..
Äntligen var det uppehåll idag så att jag kunde klippa gräsmattan! gräsklippet fick ett gäng glada höns, de älskar att sprätta runt i klippet!
Några nya pallkragar lade jag på plats också..känner mig ganska nöjd med dagen trots att jag var en skvätt surig på förmiddagen...men det gick över! efter crosstrainer och besök av Jakob på kvällen ...plus nattning av barn så känns allt fridens liljor :)
Nu håller jag på att planera för fullt inför hönsbytardagen jag tänkte fixa! ska bli spännande :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar