söndag 15 augusti 2010

Sockerfnatt!

Börjar med en bild på världens coolaste Lilly! jag kan inte ta in att min lilla bebis ska börja förskolan imorgon! tack o lov så kommer alla de små bara gå 2-3 dagar i veckan på förskolan till en början...mjukstart för både mig och barnen...Lilly är en tjej med en massa egen vilja, en otrolig mängd olika ansiktsuttryck...och samtidigt världens gosigaste! ibland undrar man hur det hade varit om hennes tvilling hade varit här också...förmodligen så hade vi varit helt slut :-D
Middagen ser tråkigare ut än den var...den äldsta skalade potatis och morötter, sedan kokade vi dessa med lök,buljong, vitt matlagningsvin och hackad vitlök...allt mixades och blandades med creme fraiche,vitvinsvinäger och salt o peppar...sedan lade vi i lax,sej och gröna ärtor plus svarta bönor och kokade några minuter...till det åt vi hembakt bröd...alla åt och blev proppmätta!

Vi har bakat och bakat och bakat...vi gjorde mumsmums...de blev supergoda! jag som älskar kanel testade en variant med kakao och kanel...mumma!


Sedan gjorde vi havrebollar med jordnötssmör istället för vanligt smör...sedan rullades de i hackade aprikoser och valnötter...de blev så goda att de tog slut ganska omgående :-D vi gjorde också blåbärscupcakes..och nu har jag provsmakat allt ytterligare en gång...efter maten åt jag två blåbärsmuffins...en pepparkaksmuffin...och inte mindre än tre mumsmums...så nu har jag värsta sockerchocken! det var faktiskt en sak som jag tänkte på häromdagen...för några år sedan så åt jag ofta hönökaka...det med ost på var favvon! men nu när jag har i princip bakat allt mjukt bröd själv så känner man skillnaden!
Köpte hönökaka för nån vecka sedan (i ett svagt nostalgiskt ögonblick) då de kostade 10 kronor...väl hemma var jag tvungen att ta en liten macka...men hu!? det smakade ju bara socker! hönökaka är inte frukostbröd...det är fikabröd! och nu undrar man hur mycket socker man åt förut?




2 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket bakning du hinner med. Här har det blivit två mjuka pepparkakor och en sorts kakor. Bröd får det bli en annan dag... Det kommer bli en stor omställning för er alla. Tre på dagis och en på lekis. Men det kommer säkert gå kanon. Astrid har lovat att trösta om dina små längar efter mamma:) Tack snälla du för erbjudantet om Dalarna. Det blir dock ingen mer resa dit för oss i år. Utlandsresa om några veckor och sedan håller vi oss hemma. Men tack i alla fall. Jag är nyfiken på din äggbytardag/loppis mm. Vi får höras om det. Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Det gäller att passa på och baka en massa nu innan jag börjar jobba! ju hua...det blir en stor omställning för alla...men det kommer nog att bli jättebra.
    Så gulligt av Astrid! :) erbjudandet om dalarna finns kvar även till nästa sommar! ja ägg/höns/loppisdagen höppas jag blir lyckad! det är flera som anmält sig redan! kram anna

    SvaraRadera