tisdag 3 augusti 2010

Äntligen ägg!

Jag hade lovat Rebekka hamburgare idag men efter en snabb titt i frysen så insåg jag att det inte var möjligt..men jag hade innerkycklingfileer! de brukar bara duga åt grytor då köttet kan vara väldigt ojämt.
Jag bakade hamburgerbröd och sedan fixade jag kycklingburgarna! jag mixade kyckling,gul lök vitlök,ägg,bacon och en massa kryddor som jag sedan stekte i smör..det blev också en dressing på turkisk lätt yogurt,chili, harissa och avocado...det blev godkänt av familjen!
Som vi har längtat!! äntligen så börjar hönsen lägga ägg, naturligtvis så kokade vi ägget direkt...det var något annat än köpeägg...tusen gånger godare, fluffigt och inte alls så där kompakt och gummilikt köpeägg kan vara..vi delade allihopa på vårat guldägg :)


Bilden gör inte ägget rättvisa...men gulan? den var verkligen gul!

Kvällens middag blev en snabb historia då jag var trött och kylskåpet börjar eka...det blev pasta tricolore med stekt bacon,korv och grönsaker...lite tomater och avocado uppepå.
Jag hoppas verkligen att träningen ikväll ger mig lite energi...jag är så trött efter den senaste tidens sömnbrist..och jag har tvätt,disk och städning kvar..men jag brukar visserligen känna mig halvdöd vid denna tiden för att sedan piggna till!
Och stackars vår lilla kyckling...vår egenuppfödda är ju en Isbar..vi hade hoppats på flera men vi har sökt förgäves efter Isbarkycklingar! de finns neråt i landet men inte här :(
Och nu när flocken av kycklingar har släppts ut så får han inte vara med! han är totalt utfryst av de andra...de är inte så elaka mot honom men gör klart att han inte är välkommen..så fort han hör våra röster springer han mot oss...stackars liten! är det någon som vet nån som har Isbar? hojta gärna till!



2 kommentarer:

  1. Grattis till första ägget! Det måste kännas speciellt. Jag kommer över och köper ägg då ni får lite fler. Just nu har jag en kartong med ägg i kylen som en kompis från Östersund tog med till mig på tåget då hon hälsade på. De är från hennes höns. Ha en jätte skön tur till Dalarna och hoppas att ni får lite bättre väder än vi hade. Hoppas barnen blir nöjda med utflykten. Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Tack! när väl våra sussex och blomme börjar värpa så ska ni absolut få! härligt med lite jämtlandsägg :) tack återigen...vi kommer att få det toppen! kram

    SvaraRadera