torsdag 12 augusti 2010

Svettigt värre

När jag steg upp i morse insåg jag att det mjuka brödet började bli torrt...den enda nackdelen med att baka själv utan tusen miljoner konserveringsämnen..tänkte då eftersom jag var utan jäst baka lite kakor :)
Drog ihop en kakdeg med lite salta jordnötter och grejs...blev helt ok men jag borde haft i mera socker, de blev väldigt "osöta".
Sedan tvättade jag och grejsade...och kom på den geniala ideen att utnyttja svärfar :-D maken får ju inte lyfta något och nu när jag tänkte ha hönstjofräsdagen här så vill jag få lite ordning på tomten.
En fin, fullt användbar kamin med fläkt har stått ett tag vid stora granen...har försökt sälja på blocket..inga napp!! trots att det är en "märkeskamin"..märkligt.
Men nu skulle den bort! innan så hade jag mockat hönshuset så hela skottkärran var full av spån och hönsfjärtar, den stod brevid...lilla anna försöker meckla på kaminen som väger ton på pirran och hör makens ord ringandes i öronen "det är bara att pirra bort den till släpet"..
Lyckas få under pirran och får gung-häva upp den då 50 kilo mot några hundra är ganska chanslöst...till min förvåning så lättar kaminen! och i samma ögonblick så välter hela schabraket rätt mot skottkärran så det skvätter spån och hönsfjärt yberalles...
Men skam den som ger sig..jag lyckas med 15-åringens och hennes kompis hjälp välta hela kaminen några varv så vi till slut hamnar vid kärran..
Sedan for jag och svärfar plus nåt barn bort till tippen..tack o lov så hjälper en rekorderlig karl där till med att tippa i den!
Hem igen där nästa tonåring har hackat och skurit allt till kvällens middag, tacos! :) sedan äter vi och skrattar åt maken som hackade habanero och sedan pillade lite runt näsan :-D det sved ganska bra om man säger så.
Den stackars Elli som sovit över här tyckte nog det var skönt att åka hem till lugn och ro igen...men den ungen...eller alltså Elli...är nog en av världens goaste tonåringar! henne skulle jag kunna behålla länge :)
Nu efter 3 mjuka tacos...2 hårda..plus en tallrik med löst och chips så är jag mätt så ända in i bängen..funderar hur jag ska orka crosstraina ikväll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar