torsdag 26 augusti 2010

Pumpamums!

Nu måste det börja provbakas pumpa! vi har en hel del pumpor på gång ute i landet...men de får gotta sig ett tag till innan de skördas, istället inhandlades det en butternutpumpa som jag ugnsbakade och hade till dagens lunch, kyckling,potatis,sallad,keso och naturligtvis...sweet chili!

Av den andra halvan av pumpan så gjorde jag pumpamuffins, överraskande goda! nu till dagens stora fråga...ska man köpa frysbox? vi skulle verkligen behöva mera frysutrymme..men är det värt ett par tusen? det känns som om det finns roligare hål att stoppa pengarna i :)
Annars så är alla inskolningssamtal avklarade, kläder märkta och papper till förskolan inlämnade..och idag började jag kapa veden till hösten och vintern...så härligt att tända en brasa igen!

2 kommentarer:

  1. Satt just här inne och huttrade en smula. Tänkte att det nog började bli dags att gå ut och hugga lite ved :0). Härligt att höra att fler lever lika dant... Receptet på pumpamuffins skulle jag gärna ta om jag fick! Har hela landet fullt med pumpor så alla recept är välkommna.

    Trevlig torsdag!
    / Anna

    SvaraRadera
  2. Så här gjorde jag muffinsen :)
    400 g butternut pumpa (med skalet kvar)
    ca 300 g råsocker och farin..ca 40/60
    6 egna ägg då de är små...annars 4 stora
    en nypa salt..
    ca 150 vetemjöl och 150 g graham eller rågmjöl
    (alltså sammanlagt 300 g)
    2 tsk bakpulver
    1 tsk kanel
    1 tsk ingefära
    1 dl olja utan smak..
    ca 1 dl valnötter

    Mixa pumpan så den blir finhackad, tillsätt socker och ägg...och sedan allt det andra...mixa till slät massa, men ändå så lite som möjligt.
    In i ugnen på 175 grader varmluft eller 200 vanlig..beroende på formarnas storlek grädda dem 12 min liten form...och stora formar ca 18-22 minuter.
    Jag gjorde glasyr på philadelfia,florsocker och vaniljsocker...plus lite pressad citron!

    SvaraRadera