söndag 19 september 2010

Spontan-val-tårta..

Idag har det varit en väldigt lång dag...började med att stiga upp runt 5-snåret, åt en stor frukost och duschade på det...just duscha så tidigt på morgonen är något som jag aldrig kommer att vare sig vänja mig vid eller gilla...men det är skönt efteråt :) sedan gosa lite snabbt med de barn som var vakna...och iväg till jobbet.
Första dagen idag som jag gick själv efter några dagars inskolning...det gick bra...det var mycket att göra och jag blev ännu en gång påmind om hur skört livet kan vara.
Stressade vidare mot skolan för att rösta innan jag åkte hem, väl hemma så var det en skvätt kaosartat...middag,gnäll,ögon-kladdiga-barn,stök och bök...jämmerdalens elände med andra ord. Efter ett tag så fick jag ordning på tillvaron igen...men det krävdes en otroligt fin och gullig tonåring till det...hon tog de två minsta och lekte med dem och jag tog de två äldre.
Badning av tre småbarn och nattning av de två minsta..och på med min nya kärlek! kaffebryggaren, en termosbryggare :) nu har jag varmt kaffe dygnet runt!
Och naturligtvis så var jag bara tvungen att dra ihop en spontantårta, valdagen till ära...botten blev något hemmabygge på havregryn,mjöl,rågmjöl,socker,ägg,vaniljyogurt,bakpulver,kanel,ingefära och en skvätt muskot..fyllningen bestod av lemon curd,kesella,vaniljkesella och ovanpå så nuturligtvis både min och Ronjas favvogrädde...ekologisk sojagrädde, lite jämtländska blåbär och banan...gott var det och tårtan tog nästan slut sånär på en liten skärva (min frukost?)
När disk och annat tråkgöra var klart så kokade jag några burkar päronchutney till den kommande helgens "höns och prylbytardag"...så nu blir det nog chutneykokning och bakning varje dag denna vecka...frågan är hur jag ska hinna jobba? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar