tisdag 21 september 2010

Är aningens hoppfull..

Efter snart 2 veckor av sjukdom i huset så känns det som om det börjar vända (peppar...peppar) det började ju med Ronja som kom hem med hög feber för snart 2 veckor sedan, hon blev sämre och lite bättre och sämre igen..och då hon är "hjärtbarn" med fel på en klaff så börjar man ju undra efter 9 dagar med feber om det satt sig på klaffarna?
Vi var inne med henne efter 5 dagar med feber men enligt läkaren så var det bara virus då crp bara var lite förhöjt, men på dag 9 så var jag inne på närakuten och läkaren blev chockad över halsen..."ojojoj....den här halsen är INTE frisk!" sa hon...och crp hade tredubblats sedan dagarna innan så nu blev det spektramox...4 doser senare så mådde hon bra igen :) dessvärre har rävgiftet satt sig på hennes redan innan känsliga mage :(
Alla de 4 små blev också sjuka...ögonklet,snor,feber och hosta...men de andra verkar må bättre idag! Saga är feberfri...Lillys ögon är bättre...det är bara Theodor som är lite rasslig ännu.
Idag kokade jag 3 burkar rabarberchutney på morgonen, det luktar ljuvligt när man kokar chutney! älskar doften nästan lika mycket som kaffe...eller? nä...kanske inte riktigt.
Sedan blev det en snabb tripp till stan då jag skulle på utvecklingssamtal med den äldsta som går andra ring på gymnasiet...och jag blir lika stolt som vanligt, över att hon är den underbara tjejen som hon verkligen är! den andra tonåringen ringde igår och berättade om sin inlämningsuppgift som betygssatts...MVG :) de vet hur de ska göra mamma stolt...sanna mina dagar.
Till kvällen så skulle det kokas soppa och då blev det en egen variant på Nikkalouktasoppa, den soppan är bra som bas men alldeles för mesig för mig som gillar starka saker...så jag brynte färs,purjolök,röd paprika,vitkål...sedan på med vatten och några grönsaksbuljong-tärningar...lite färska champinjoner,senap,tomatpure,en särskild chilisås som är stark! den innehåller 40-50% chili..svartpeppar,salt och soja...kokade ihop ca 10-15 minuter, mot slutet så skar jag i små skivor av en kryddig lammkorv, gjorde värsta fyndet på ica väst...3 starka korvar för 10 kr! happy days..
En rejäl klick gräddfil på det och mera av den klarröda starka chilisåsen på...och några skivor hembakt bröd till...morotskaka m kesella vanilj till efterrätt..mumma!
Nu sover alla barnen, jag har crossat...disken klar...tvätt och bakning väntar :)

1 kommentar:

  1. Vad skönt att de kryar på sig, ni verkar ha en riktig pärs!!

    SvaraRadera