torsdag 2 september 2010

Plättar på silkesägg!

Nu får vi ca 4-5 ägg per dag från silkeshönsen och från vår enda sabelpoot så nu börjar det samlas ägg i kylen, de är supergoda om än något svårskalade..
Idag blev det plättfest! jag gjorde 4 sorter...först kokosplättar gjorda på kokosmjölk och rismjöl sedan gjorde jag en grundsmet (hade i ett par dl graham för att få dem liiite nyttigare) smeten delades sedan upp och smaksattes.
Den som blev allas favorit var rivet äpple och kanel...supergoda! en smet blev med banan och en var som den var :)

Vi hade hallonsylt,glass,vaniljyogurt,svartvinbärssylt,körsbär och en äppelkompott som jag kokade medas jag stekte plättarna...jag kokade bara ihop äpple,vaniljfrön och lite sirap.


Mycket plättar blev det...de som är på bilden är vad som är kvar EFTER att 4 stycken hade ätit...jag stekte plättar i nästan 2 timmar.
Och jag som i vanliga fall inte äter så många plättar då min lilla mage brukar protestera har vräkt i mig! så nu står magen i 4 hörn med ett lätt malande...men det var det värt.
Idag bakade jag bröd också och ikväll så ska jag och teensen fortsätta vårat provbakande..och jag kommer att sakna det här när jag börjar jobba...för då kan familjen glömma plättstek i 2 timmar :-D



2 kommentarer:

  1. Jag har hört från min far, som är uppvuxen på landet, att det alltid är svårt att skala färska ägg? Och att de faktiskt blir godare om de får vila lite.

    Sjuttsingen vad hungrig jag blev nu! :D Ungarna fick pannkakor till kvällsmat men jag åt viktväktarmackor jag. Håhåjaja. Goda var de i alla fall! Dina plättar ser jättesmarriga ut! Har du plättlagg med hjärtform?

    SvaraRadera
  2. Jo så är det,färska ägg är alltid mera svårskalade så far din hade rätt :)
    Ja plättlagget ja...det är hjärtan! jag fick det av min make för flera år sedan och det är väl använt :)

    SvaraRadera