söndag 12 september 2010

Äppelfesten!


Idag var det full fart hela dagen, jag städade och hade mig medans barnen stökade till i något annat rum..började dagen med brödbak då tjejerna kommer imorgon och jag jobbar tidigt Måndag och Tisdag så då uteblir bakandet..efter det så stekte jag biffarna till kvällens äppelfest!

Vi hade ju rabarberfest tidigare i år och nu var det äpplenas tur..till förätt och plock så blev det vitlöksmögel i dadlar och bacon runt som stektes, sedan salta kex m solrosfrön som jag bakade igår kväll med lite sallad på, sedan en rejäl klick med pepparrotsgegga som jag rörde ihop, jag tog kesella och CF 15%...massor av pepparrot och renköttsmjukost..ovanpå det en skiva som liksom snurrades på, jag tittade lite dåligt i affären...jag trodde det var renkött men det var rökt hjortstek! högst upp hade jag en tunn skärva äpple med några solrosfrön.

Varmrätten var rostade rotfrukter (kålrot,potatis,morot) med olivolja och salt,grillkrydda och kryddan "vitlök och örter", stekta nötfärsbiffar m fetaost och svampsås på förra årets trattisar...och vitlöksbröd...och naturligtvis äpple! i form av äppelchutneyn som jag gjorde häromdagen med chili och ingefära.

Efterrätten blev enkel men väldigt god! jag stekte äppelklyftor som jag först hade rullat i råsocker och kanel, till det glasskulor,vispgrädde och kolasås (vi kokade en burk kondenserad mjölk)...alla blev mätta :)

Jag hade tänkt att lägga lite mera tid och kärlek på matlagningen men då Ronja hade blött näsblod till och från hela dagen för att sedan blöda nonstop i 45 minuter så ringde jag sjukvårdsrådgivningen som ringde upp öron-näsa-hals och vi skulle åka in på en gång...
Vi var hemma igen 16.50...17.30 skulle gästerna komma...så det blev lite stressigt!
Jag fick världens finaste muffinssaker av svägerskan! jag blev såå glad :)ska lägga upp bilder på presenterna imorgon...nu envisas datorn med att inte vilja lägga upp flera bilder:( nu väntar tvätt och möjligtvis sova en skvätt då jag ska upp om några timmar och skjutsa några barn till förskolan innan jag jobbar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar