fredag 10 september 2010

Saker jag aldrig mer köper

Idag så tänkte jag göra en kylskåpsrensning och då jag hade en herrans massa potatis som började sjunga på sista versen, och dessutom sidfläsk så gjorde jag kroppkakor som är superlätt att göra men tar lite tid då potatis ska kokas och fläsk ska stekas och allt måste svalna..så det är inget att börja med när man är superhungrig.
Dagens lunch blev ju kroppisar och till middag så blev det en ny variant på biffar, jag hade i massor av kryddor,lök,vitlök och hackad salami till det så kokade jag ris och gjorde svampsås på höstkantarellerna från förra året, måste göra lite plats för de nya :) svärmors nykokta lingonsylt med lingon från Dalarna smakade smarrigt till! och nu tänker ni kanske att tack o lov för att människan kan äta något utan Sweet &Sour? men icke sa nicke..jag hade på en rejäl slatt efter att kortet togs :-D

På kvällen gjorde jag maränger, denna gång med mörk choklad med hög kakaohalt och choklad med apelsinsmak, samt lite nötter...och maränger står på den listan av saker jag aldrig mera köper! de man köper smakar ju bara pulversocker? egna maränger är busenkelt att göra och smakar minst tusen gånger godare än köpes.
Annars har stora delar av dagen gått åt till att försöka undvika tjafs mellan de fyra små, idag hade Saga ont i huvudet och Ronja lite halsont...och när barnen inte mår helt hundra så går de alla varandra på nerverna...det var gråt och tjafs halva dagen och mitt tinnitusöra tänkte ge upp där ett tag..men efter lite vila på kvällen och en halvtimmes crossande så var mamma glad igen! och på kvällen när Lilly somnat så bäddade jag ner Teddan och Saga för lite fredagsmys i soffan och tände lite ljus och poff så hade de somnat..Ronja spelade "finns i sjön" med pappa i köket och allt blev bara harmoni :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar