tisdag 22 juni 2010

Vilken dag...

Dagen började med en rivstart som vanligt, min började inte så bra eftersom knäckebrödet var slut! jag som bara måste ha en tre-fyra knäckisar på morgonen...men det blev två frukostar istället...först yogurt med kokosmusli och nån timme senare havregrynsgröt m mjölk och en mjuk macka.
Vid 8-tiden blev det plötsligt tyst och mörkt...strömavbrott!! hilfe...våra sista ägg i kläckaren hamnade plötsligt risigt till...ringde direkt till vattenfall som rapade upp sitt standardsvar "felsökning pågår...vi kan inte ge någon tid" efter bara 10 minuter var temperaturen nere på 34,6 grader.
Raskt öppnade jag kläckaren och la försiktigt ner äggen i BH´n , letade reda på en räddningsfilt och virade runt mig, sedan en fleecefilt på det och ett duntäcke..mellan bröna la jag en termometer för att kolla så att de hade rätt temperatur, mellan varven fick jag fukta äggen för att de inte skulle bli torra.
Det var mysigt första timmen...efter två timmar var jag mer än less på att vara ruvare :-D men sedan kom strömmen igen! halleluja...men jag fick vänta 20 minuter till innan kläckaren var uppe i rätt temperatur.
Gjorde vattentestet innan jag lade tillbaka dem, och det var liv i tre av äggen...det fjärde var tveksamt redan innan så jag hade inte räknat med något annat.
Sedan gick ett par bra timmar med barn o sol...jag kokade färskpotatis m dill och hade anjovis, grillade kycklingfileer och hade sallad till...mumma!
Då kom nästa dråpslag...lilla "Viktoria", den kyckling som kläcktes sist och var minst började plötsligt klaga högljutt och vingla...allt var över på nån timma.
Jag och barnen hade en begravning då vi sjöng gullefjun och vem kan segla för utan vind...några av barnen grät en skvätt, så nu är lilla kycklingen ensam och ledsen...åhh vad jag hoppas på att någon av de andra äggen klarar sig! just Isbar är väldigt svåra att kläcka då de har så hårt skal att många inte kan ta sig ut, så de snubblar på målsnöret liksom..
Men nu är det bara att ta nya tag...dagens bästa är att Lilly lärt sig att pussas på ett otroligt gulligt vis, hon kniper med läpparna och säger "mmmm" hur gulligt som helst!

4 kommentarer:

  1. Värsta hönsmamman! Jag hade aldrig kommit på idén med ägg i BHn. Men det verkade ju fungera. En jag känner ja en kattunge i BHn när den som nyfödd behövde extra värme. Ja, det verkar fungera på lite allt möjligt...

    Så synd att den ena kycklingen inte klarade sig. Hoppas det går bra för de som är på gång. Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Men, vilken dag...ditt liv är superexotiskt för mig...
    Sorgligt med den lilla kycklingen ;(

    Hoppa sdet går bra för de andra!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. vet du vilken temperatur kycklingarna ska ha efter att de har kommit ut ur äggkläcknings maskinen efter 30h

    SvaraRadera
  4. vad tror ni efter tolv timmar när temperaturen har gåt upp till 41 grader jag hade problem med termostaten kan äggen gå sönder under de första tiden jag menar om äggkläcknings maskinen

    SvaraRadera