lördag 5 juni 2010

Brödbak och nostalgi!

Idag är maken och farfar borta hela dagen så då bestämde vi att vi skulle bjuda farmor på picnic på gräsmattan...men då måste vi baka lite först :) så det blev salta kex med havre och pumpafrön..
Och matbrödet var ju slut...så jag skulle göra några dinkellimpor...men jag var tidsoptimist och insåg att lunchen skulle bli sen om jag skulle fortsätta knåda, så jag hällde ut degen på en plåt istället...och den blev supergod! jag hade i torkad frukt,havre,dinkel,vatten,jäst,solroskärnor och pumpakärnor..och lite salt,sirap och kokos så det blev ett bröd som man inte behöver ha varken smör eller pålägg på :)


Hittade detta gamla kortet när jag letade efter en grej idag...känns som om det var ett annat liv och det var det ju också på sitt sätt...jag tävlade under flera år i mountainbike crosscountry...det var så fantastiskt kul! men det kostade mycket också...inte pengamässigt eftersom jag hade sponsorkontrakt, men socialt...träna minst 2-4 timmar 6-7 dagar i vecka och samtidigt jobba och två småbarn...somrarna försvann eftersom det var tävlingar var och varannan helg.
Att alltid vara borta och att bli så ego som jag blev kostade på...seperationen från barnens far blev ett faktum, och det ironiska i det hela är att när vi delat på oss (bl.a för att jag jämt var borta) var att jag tvingades sluta tävla.
Kroppen klappade ihop av överträning, 45 kilo lätt...högt blodtryck,hög vilopuls,stora hormonrubbningar och ständigt halsont fick min läkare att omdelbart sjukskriva mig och totalt träningsförbud minst 2 månader...efter det så orkade jag inte ta upp kampen igen om att bli den bästa långloppstjejen...men jag kom totaltrea i svenska långloppscupen det sista året..något jag får minnas nu med stolthet och glädje.
Men då...när jag insåg att jag inte kunde tävla mera så fälldes många...många tårar.

3 kommentarer:

  1. Alltså alla dessa bröd! Jag blir så himla sugen... Jag höll på med surdegsbröd på råg ett tag när jag var mammaledig men har inte dragit igång det igen sedan surdegsgrunden blev tråkig. Jag är absolut ingen fena på att baka men jag skulle vilja bli bättre på det. Du är säkert en sån där som bara höftar ihop men snälla, kan du skriva ett recept på något favoritbröd och ungefär hur du brukar göra? Så lovar jag att testa! :D

    SvaraRadera
  2. Surdegsbröd är sånt som jag så gärna vill göra men aldrig tar mig för :-D jag har bakat en hel del bröd men det är först på sistone som de blivit ätbara...de första försöken skulle man kunna använda som hammare :)
    Jag brukar ta något grundrecept, typ 50 g jäst,5-7 dl vatten och 11-13 dl mjölsort...1-2 tsk salt och sedan blanda det jag har hemma...oftast blir det dinkel,graham och lite vetekli...sedan hackar jag i det som jag har hemma...typ torkad frukt,pumpafrön eller solroskärnor..ja och så nån matsked olivolja då :)
    Jag kör 20 minuter i assistenten och jäser sedan ca 2 timmar, knådar ut tillde t jag vill ha...och jäser ca 45 minuter till..penslar med ägg eller vatten och gräddar först hårt på 240-250 grader för att sedan sänka till 150-175...men ja, jag höftar alltid...ibland blir det bra och ibland mindre bra (väldigt mycket mindre bra :-D )

    SvaraRadera
  3. Att baka surdegsbröd är något man får hoppa när man tränar och tävlar i MTB, har hus, barn och fru. :) Förstår att du inte hann med att fortsätta cykla och så. Enda sättet är väl att hitta någon som är lika cykelintresserad som en själv, då kanske det funkar om man är riktigt intresserad men det tar på krafterna emellanåt...!!! /GunnarT
    PS: Härlig blogg du har med all mat och så, den är inspirerande och min Mamma har börjat följa den oxå!!! :))

    SvaraRadera