fredag 4 juni 2010

Skit till ungarna och bra till mamma?

Jag följer några bloggar och andra kollar jag lite sporadiskt på...en av de jag kollar på nån gång ibland är en mamma som har ett helt gäng ungar precis som jag :)
Dessa föräldrar är väldigt måna om sitt utseende och sina kroppar, tränar hårt båda två och äter efter vissa regler...det ska vara "ren mat" lagad från grunden, mycket lax och kött med sallader och bönor medans barnen får (enligt mig) skräpmat...minst ett par gånger i veckan så är det "jag gjorde ugnsbakad lax m tillbehör och barnen fick från mc" varför gör man så?
När det sedan varvas med "barnen är mitt allt" så blir det lite dubbelbottnat liksom...
Hade hela familjen käkat donkenmat ett par gånger i veckan...fine det är deras val helt och hållet...men när man som förälder skyr all skräpmat men ändå ger det till sina barn? nej då är något snett...
Att man äter donkenmat,färdigfabrikat och allt sånt då och då är helt ok, när man jobbar och stressar och har småbarn så är det en ren överlevnadsstrategi :-D
Men att ge barnen skräpmat flera dagar i veckan? när man dessutom är hemma med barn?
Jag tror mer på att alla äter samma mat, eller man kan ju ta det som finns på bordet...men att stå och laga flera olika rätter för att passa? det låter jobbigt...och jäkligt tråkigt.
En dag läste jag i samma blogg att det lagades 3 olika rätter för att passa alla dieter...och sedan köptes det från donken och kina för att föda resten av familjen?
Då förstår jag att man tappar en del av glädjen i att laga mat...vi tar också hem mat från nån kinakrog eller thai nån gång typ var fjärde månad, gott men inget jag skulle vilja äta varje vecka..vi käkar också halvfabrikat och helfabrikat nån gång mellan varven...men varje vecka? varje dag? urk...idag blir det dock från grunden...eller? jag slaktade ju inte kon själv :-D men jag har bakat hamburgerbröd till kvällens middag...grillade hemguckade hamburgare med en massa gott till :)
Vill poängtera att skräpmat är ok ibland...och jag är ju hemma så visst har jag mera tid att baka och laga mat, det är själva grejen att göra bra mat till sig själv och servera de växande barnen hundbajs jag vänder mig emot.

3 kommentarer:

  1. Kan hålla med dig. Det är ju viktigt att barnen lär sig äta rätt från början. Har man tid ska man absolut laga bra mat. Jag har dåligt samvete att vi äter mycket korv och halvfabrikat. Det är inte vad jag vill, men nödvändigt då jag arbetar och det ska gå snabbt. Jag försöker göra matsedel för en vecka och planera maten från hur mycket tid det finns för matlagning varje dag. Planering är ju A och O om det sak fungera. I dag är det dock studentfest hos familjen snett emot er och då lär det bli massor av god mat, mmmmm! Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Ha inte dåligt samvete! jag har själv varit i arbetssvängen och vet hur stressigt det kan vara...så de äldsta fick ofta makaroner o korv till middag...men det jag tycker är konstigt är när man anstränger sig och lägger ner en hel del tid på maten till sig själv men inte till barnen? varför liksom?
    Just nu bakar jag allt bröd själv och lagar det mesta från grunden...men i höst när jag börjar jobba så kommer jag nog inte hinna med det tyvärr...men det får bli till att göra storkok och frysa in :-D

    SvaraRadera
  3. Det här skriver jag under på! Om något är jag tvärtom, vill att barnen ska ha det "renaste" och var mer noggrann med mig själv medan jag ammade än jag är nu. Så jag får väl skärpa mig åt andra hållet! ;o)

    SvaraRadera