måndag 7 juni 2010

Vem behöver loppis?

När man bara behöver rensa vindsförrådet :-D jag var uppe på den ena vinden för att rensa bland alla kartonger, och hittade en massa fynd...mina gamla saker som legat där sedan jag flyttade ut hit på landet för sisådär 8 år sedan.
Det var den gamla skinnhunden som jag fått av farmor o farfar...tjusiga gamla 70-tals fat från farmor...åh så många minnen som kom tillbaka.
Eftersom vi hade storkalas idag för vår 15-åring så bakades det halva dagen så det fick bli en snabblunch innan vi gick ut och klippte gräsmattan, lunchen blev havregrynsgröt m blåbärssylt från jämtland (har tur som får sylt varje år av mina föräldrar)...Theodor äääälskar det :)
Ett gäng mackor till det med salami så var vi nöjda.

Julia såg först inte att hennes reggaetårta var formad som ett J...hon trodde att den var formad som en falukorv...inget bra betyg åt mamma alltså :-D
Men till tårtan gick det åt en massa ägg...totalt 16 tror jag att det blev...först bakade jag tre olika bottnar, en med choklad, en med citronsmak och en "vanlig".
Fyllningarna blev blåbär från jämtland igen ;) blandat med grädde,sedan egenkokt vaniljkräm...tusen gånger godare än köpt! jag kokade mjölk,socker,äggulor,potatismjöl och en skårad vaniljstång tills den tjocknade...mumma!
Och det sista lagret blev mera vaniljkräm blandat med lite grädde,riven vit choklad och en burk lemon curd...tårtan blev full av smaker :)
Den röda marsipanen råkade dock illa ut när den skulle läggas på...men vad gör det när den var god? :)


1 kommentar: