fredag 30 april 2010

Mitt yrkesval


Det är märkligt hur livets vägar kan bestämmas av så små saker, i mitt fall var yrkesvalet något som avgjordes av en praoplats på ett sjukhus som egentligen var ganska trist men ändå så väcktes min nyfikenhet just där på hur kroppen fungerar.

För egentligen så ville jag bli flygplansmekaniker, jag gick en sommarkurs för tjejer där vi fick meka på upphängda bilmotorer..det var jätteskoj och jag inbillade mig att jag var deras bästa elev...ja det gjorde jag nog ända tills jag skulle meka runt en startmotor och råkade tappa den rätt ner i hinken med kylarvätska som jag just tömt i en hink...

Jag har inte valt världens mest betalda jobb men jag har valt något annat...nämligen en fantastisk chans att utvecklas som människa, den gemensamhet som man får med arbetskamrater som delar samma upplevelser är svår att finna på andra ställen.

Nu har jag jobbat på IVA i många år och där får man se och uppleva andras människors öden som man inte önskar någon skulle behöva drabbas av, vissa saker så hemska att ögonen ser men hjärnan inte kan registrera och just när dessa tillfällen kommer så vet jag att, jag och de som är här just nu och delar detta alltid kommer att ha ett särskilt band ihop som knyts av något som är stort och ibland bara fruktansvärt tragiskt.

Trots halvtaskig lön och märkliga arbetstider så är jag väldigt glad att mitt öde bestämdes där på praoplatsen för mitt yrkesval har gjort mig till en bättre människa än vad jag hade kunnat bli som mekaniker...det är jag övertygad om

3 kommentarer:

  1. Vad kul att du har börjat blogga! Och vad kul att jag hittade på din blogg! Så ni ska skaffa höns. Jag måste komma förbi på ett studiebesök i hönshuset någon dag. Jag har försökt övertala Bengt i snart 10 år att vår gård behöver höns. Han har i alla fall skaffat en bod till ändamålet, men den behöver ju isoleras och det jobbet står nederst på prioriteringslistan... Ska det bli av är det väl jag som får göra det. Måste komma förbi och se hur ni har gjort. Nu ska jag röja lite i huset, så våra valborgsgäster kan ta sig in i huset. Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade hit! jag följer din blogg med spänning...vilka söta kattungar ni har fått! ja höns började jag prata om när vi tänkte köpa gården brevid er...och drömmen om höns fanns kvar även om det inte blev nån gård.
    Nu har vi röjt ur förrådet ute vid studsmattan och isolerat,lagt golv och plastmatta på det..så nu är det bara ventilation och sittpinnar kvar.
    De rödbruna silkeshönorna kommer på tisdag eller onsdag :) kram anna

    SvaraRadera
  3. Livet visar vägen...apropå yrkesval.
    Har inte de positiva erfarenheterna du har från vårdyrket.
    En av mina bästa vänner som är chef på röntgen här, ringde och frågade mig om jag skulle vilja jobba i sommar, kvällstid med mottagande och överskrivningar från akuten.
    Jag som sagt att jag aldrig skulle tillbaka till vården ;) Ska bli spännande och kul om än tillfälligt!

    SvaraRadera