torsdag 29 april 2010

Frågvisa 4-åringar..

Har väl alla träffat?men jag tror att våran ligger i klass för sig...från uppstigning till läggdags så kommer frågorna pepprandes likt en kulspruta från vår Saga...jag försöker läsa faktaböcker för henne så att hon kan få svar på några frågor, just nu läser vi om världens farligaste djur :) ganska ofta svarar jag per automatik...vilket kan ge ganska lustiga svar :-D
Idag började morgonen med "varför heter Lilly just Lilly?" för att mammas farmor hette så svarar jag...."varför hette mammas farmor Lilly"? ja...det vet jag inte svarar jag då..."men varför heter jag Saga"? jo för att mamma och pappa tycker att det är vackert..."men varför fick jag inte heta törnrosa? det är väl vackert...tycker du inte det mamma"? eller som den gången hon frågade efter ett sugrör till mjölken...de är slut svarade den trötta mamman..."men då kan jag ta ett avgasrör istället"! sånt får en trött mamma att flabba så mjölken sprutar ur munnen :-D
Tonåringars frågor är mycket lättare att svara på! "får jag åka till stan" -nej....."får jag sova över hos henne"? -nej...."får jag höjd månadspeng"? -nej...frågar de varför så svarar den ytterst pedagogiska mamman "för att jag säger så"...det är fint att vara den som bestämmer mellan varven...förstår att det kommer att bli skiftbyte på just den grejen om några år..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar