tisdag 27 april 2010

Saknad tax


Vissa djur träffar man bara en gång i livet min dellah var en sån...hon kom till mig av en ren slump! endast 2 veckor innan jag gick på grav ledighet så frågade en arbetskamrat om jag hade plats för en till? hon hade en fostertax hemma hos sig då ägaren hade tröttnat på att ha hund...ägaren vägrade ringa uppfödaren för att fråga vad hon skulle göra då hon skämdes...tacka fan för det.

Med Dellah blev det kärlek från första ögonkastet hon var ljuvlig! en envis, fisförnäm och alldeles underbar taxdam :) hon kom att bli mitt allt i taxväg! jag fick 2 kullar på henne och det är jag överlycklig för idag då hon hade en alldeles förträfflig stamtavla! och idag bor hennes dotterdotter hos oss...när Dellah fick sin första kull så vägrade hon sova någon annanstans än precis brevid mig, hon skulle prompt försöka hoppa upp i sängen (såg ruskigt roligt ut då hon var dvärgtax och hade 6 valpar i magen...hon var som en badboll med 4 ben)

Det slutade med att jag tog en madrass på golvet och lade mig brevid henne, vaknade av att hon frenetiskt slickade i mitt ansikte...den första valpen var på gång! sedan följde veckor av bjabbande,bjäfsande och bus från 6 sötingar! fast vid vissa tillfällen svor man en aningens...minns när jag sömndrucken sprang ut i köket på natten för att fixa välling till dottern och då var valparna stora nog att flytta ut i köket...halkar på en hundkiss! så där ligger jag mittinatta i en pöl av valpkiss med en vällingflaska i handen och undrade vad faen som hände?

Tyvärr älskade Dellah att jaga...och en dag smet hon från mig i skogen strax efter hör jag ståndskallet...hon hade ställt en älg längre bort, jag hör henne skrika och springer mot ljudet av sargad tax..hon blev troligtvis sparkad mot ryggen då hon efter det fick ryggproblem..min underbara veterinär försökte allt möjligt men när hon var helt förlamad i bakdelen och jag frågade om operation så sa han bara "nej Anna...hon är inte någon ungdom och hon lider...nu låter vi henne somna in, jag bestämmer det så slipper du ta det beslutet"

Åh fy vad vi grät...det var dessutom på äldsta dotterns födelsedag...stackars onge att få en sån födelsedag.

Jag kommer aldrig mer få en sån som hon...men jag får njuta av hennes dotterdotter istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar