måndag 20 december 2010

Tårtkalas igen!

Idag var det dags för svärisar och makens syster m familj att komma på tårta och då jag inte hade hunnit handla så blev det skafferirensning igen...jag bakade en tårtbotten...gjorde femton grejer samtidigt och lyckades ha i inte mindre än 2 dl mjöl för mycket!! (men hönsen blev glada över tårta..) vispade snabbt ihop ännu en botten..hade kvar en burk blåbärssylt som hamnade mellan bottnarna..hade ingen grädde hemma så jag kokade en vaniljkräm på mjölk men lyckades ha i gelantin och hade det ståendes för länge...så allt stelnade innan jag hade haft på det..så den blev lite grynig...men lite karamellfärg så blev den iallafall (ful) lite rolig :)
Hade lite mandelmassa kvar också som jag gjorde kulor av...och smälte lite choklad till min ego-tårta!

Finaste Ronjan i hela världen! idag kom min kompis hit som är frisör och gav en tidig julklapp! klippning av barnen :) Ronjas hår räckte nedanför rumpan...så ni kan ju se själva hur mycket som hamnade på golvet!? det blev jättefint och Ronja blev så nöjd! och lite glitter fick hon i håret också..Saga blev lika fin hon!
Nu har jag rört ihop en deg till morgondagens pepparkakshusbygge, måste testa de nya stansarna...och man kan aldrig på för många pepparkakshus :)

2 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen! Du kan då fixa till tårtor av allt och inget! Läcker blev den också! Men vad Ronja ser annorlunda ut! Hon ser så stor ut på bilden.Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Tack! nu är äntligen kylskåpet välfyllt igen! (barnbidraget..) Ronja koncentrerade sig hårt på att se allvarlig ut :-D

    SvaraRadera