måndag 10 januari 2011

Efter-julen-ångest

Brukar alltid få nån light depp variant efter jul och nyår...min bästaste tid är slut och det känns som att stympa kroppsdelar (vitala) när tomtar och änglar ska ut...så jag väntar lite till med det oundvikliga, kanske en liten julgransplundring med barnen på Torsdag? då ska jag banne mig köpa min favvochoklad, mörk med havssalt...flera stycken! som jag ska plundra :)
Och precis så här efter jul så kan jag sakna stan emellanåt...den här mellantiden innan våren kommer kan ju vara hur lång och kall som helst.
Jag kan sakna att höra grannen spola i toaletten, när snöröjningsgubbsen hyvlade av parkeringen utanför och flappandet från brevinkastet när dagens UNT kom (som jag senare sa upp..vilken normal 2-barnsmamma som dessutom jobbade heltid hinner läsa en tidning på morgonen?)
Man kan bli ganska ensam och isolerad så här på landet vintertid...något man aldrig blir på samma sätt i stan...men jag vet...så fort det börjar droppa från taket och vårens strilande solstrålar kommer så längtar jag inte för en sekund in till stan!
På våren och sommaren...ja även hösten så är landet ljuvligt att bo på, att kunna släppa ut även de små direkt på gräsmattan så de kan springa och hälsa på hönsen eller ge kaninen lite färskt gräs...det är värt hur mycket som helst, även en släng av lightdepp...som jag för övrigt tror kommer av en extrem sömnbrist som nu sträcker sig över några år...kan ibland vara avundsjuk på alla de som har någon att lämna barnen över natten hos..det skulle räcka med 1-2 gånger per år...men å andra sidan gär småbarnstiden så himla fort...och barnen är glada och friska så jag ska inte vara bortskämd och gnälla! på tal om bortskämd...det kan jag tycka att de är som gnäller på barnomsorgstaxan är..så jäkla bortskämt! minns innan maxtaxan kom, då betalade man för tiden barnen var på f-skolan...jag som ensamstående och låginkomsttagare betalade 2500 kr för HALVtid för två barn...hade jag haft heltid så hade det blivit betydligt mer...nu betalar jag 1800 kr för tre förskolebarn och ett fritidsbarn HELtid! fast nu går inte barnen heltid utan ca 20-25 timmar i veckan...men nu betalar man ju samma summa hur mycket eller lite de än är där.
Äsch, jag har säkert skrivit om det förut men det beror nog på att jag stör mig på bortskämda personer...bortklemade veka personer som tar för givet att de ska få barnvakt så fort de vill göra något, eller ringer sin make eller sambo på jobbet så fort de blivit lite ludd i slasken...ja alltså jag menar bildligt nu, ludd i slask var bara ett teoretiskt exempel.
Kort sagt så har jag svårt för osjälvständiga människor, sånna som är beroende av andra för att klara sin vardag (japp...jag är beroende av förskolan...av fritids och sånt men det är något helt annat och ni som inte förstår skillnaden är nog bara ute efter att missförstå ;) )
Och när vi ändå talar om barnvakt...så blev jag så glad idag att två av barnen fick vara och leka en timme hos sina kusiner som de saknat så, medans jag och två av de andra små var hos tandläkaren..Theodor var sååå duktigt, gapade som en hel krokodil och visade sina fina och hålfria tänder!

2 kommentarer:

  1. Det passar ju bra med äggen nu mitt i vinterdeppet! :o)

    Jag kan bara hålla med dig om dagis och vad det kostar. Det är en spottstyver jämfört med vad mina kompisar utomlands för betala och jag vet att det var mycket dyrare förr.

    SvaraRadera
  2. Exakt! jag behöver de här små glädjebollarna just nu! :) om man tänker på vad en förskoleplats egentligen kostar...runt 12-15.000 kr i månaden...så den summan vi betalar är ju en spottstyver!
    Ja många har ju blivit bekväma (bortskämda) med förskolan nu...när mina äldsta var små så fick man inte ha barnen på förskola om man var f-ledig t.ex.

    SvaraRadera