söndag 21 november 2010

Saffran och marsipan

Är det något som jag älskar med julen så är det alla dofter! så julbak är ju en favorit :) idag så bakade vi saffransbullar, några med mandelmassa/kokos och några utan..Rebekka gjorde mozartkulor..och Ronja och Saga gjorde marsipangrisar..Theodor och Lilly geggade mest :-D Julia städade sitt rum...och det tog bara hela dagen, jag hade chansat på en vecka när jag såg rummet innan...need i say more?
Tjejerna i full fart med att måla sina grisar med choklad...eller Ronja gjorde grisar men Saga gjorde "smutsiga ormar".

Theodor..Teddy...Teddan..Lilleman...Lillebror...Teddos..kärt barn har många namn, han hittade degskålen efter saffranskusarna och passade på att provsmaka lite.
På tal om smeknamn så har de andra också haft "kära namn", Rebekka kallades "pekka" då hennes finska pinnar, förlåt!! släktingar...sa Repekka om henne :) eller Bekka-snäckan.
Julia kallades "kokos" och det gick ju så långt att en dag när jag hämtade på förskolan och ropade Julia så säger en pojke "varför säger du Julia? hon heter ju kokos!"
Ronja har kallats Sonja...Saga för "Tore skogman" eller sagajaga...Lilly är nog den enda utan smeknamn...men lika älskad för det :)



Vi fuskar varje år!! vi köper byggsats:) som de små barnen får göra själva..jag limmar bara ihop så får de göra resten, här är husen halvfärdiga...de ska dekoreras lite till och efter det så ska de få lite bomull och tomtar runtom.
Idag var en riktigt bra dag!! mycket tack vare att barnen var så fina...och att svärfar fyllde år så vi blev bjudna på middag med ostkaka,glass,grädde och hallon/björnbär/blåbär till mumma!
Nu väntar en ledig dag med barnen imorgon..sedan blir det några jobbdagar igen på mitt jobb som jag älskar :)

1 kommentar:

  1. Vad mycket ni har hunnit i helgen! Vi skulle gjort pepparkakshus, men det blev inte av... Vi bakade mjuk pepparkaka så vi fick lite juldoft i huset i alla fall. Astrid brukar säga; Theodor heter Teddan, konstigt namn va? Kram Stina

    SvaraRadera