onsdag 10 november 2010

Kost och träning

Om det tviste de lärde, men här kommer min filosofi när det gäller ovan nämnda ämne :) jag vill poängtera att detta är vad JAG tror på, alltså kanske det inte passar alla..precis som andras sätt inte passar mig.
Jag har aldrig trott på extrema koständringar t.ex. lchf eller GI inte heller shakes och nutrilett jag kan inte se hur en sån "diet" skulle kunna hålla en livstid, och då jag tror mera på att hitta en livsstil gällande kost så tror jag inte på uteslutande av så stora näringsgrupper.
Dessutom så tror jag att den typen av kost lätt kan bli en jojo-"bantning", man pallar ett par år och ledsnar sedan..
Min filosofi baseras på dels personliga erfarenheter och dels på studiecirklar som jag har gått gällande kost och träningslära.
Det här tror jag på!
*Äta på regelbundna tider
*Mindre fett
*Mindre socker
*Så lite konserveringsämnen och tillsatser som möjligt
*Gärna ekologiskt
*Lika delar av allt :)
När jag bestämde mig för att gå ner de helt onödiga kilona som jag gick runt och bar på så gjorde jag såhär!

Frukost: knäckemackor m skinka eller grönsaker på,ägg eller havregrynsgröt m kanel och mjölk
Lunch:Vanlig husmanskost...t.ex potatis och egna köttbullar
Middag:Samma här...husman...idag var det t.ex. Eget potatismos och lax i ugn.
Alltid mellis...alltid!! det kan vara havregrynsgröt,frukt eller knäckisar

Jag väljer alltid smalare alternativ, t.ex. kalla såser baserade på lättyogurt eller lätt creme fraiche.
Under min avgiftning så skippade jag även allt socker, det var alltså totalt godisförbud och fika-bulle förbud som gällde...enda undantaget var mörk choklad med havssalt :)
Men nu äter jag fikabröd igen, och godis...men lite av allt.
När det gäller träning så har jag testat det mesta, högintensiv och lågintensiv...det allra viktigaste är dock att man tränar, alla måste träna på något sätt för att kroppen ska må bra, men sedan kan det ju räcka med ett fysiskt tungt arbete, sånt är nästan bäst...vardagsmotion.
Man hör ofta folk som vill gå ner i vikt, de har "testat allt" men skippat träningen för att det är så tråkigt, ja tyvärr är det ju så i livet...allt är inte roligt.
Träning måste inte vara rolig, men man måste ha ett mål med träningen för att orka igenom även tråkiga träningspass...mitt mål är att hålla blodtrycket lågt, inte ha ont i knäna...och bli piggare, jag skulle ljuga om jag sa att jag alltid tyckte om att träna...men jag vill må bra och då kan jag ha tråkigt i 30-45 minuter per dag.
Och nu för tiden när jag inte tävlar så måste jag inte ligga på max jämt heller, jag kör sällan slut på mig själv utan trampar på så jag blir svettig...men inte helt slut.
När jag tävlade och körde riktiga mördarpass så sänkte jag tillfälligt immunförsvaret efter träning vilket gjorde att jag lättare drog på mig infektioner, samma med belastningsskador..mycket lättare att få om man tränar för hårt.
Nu när jag tränar lugnare, men oftare så håller jag mig ruggigt frisk! inte en enda sjukdag sedan jag började träna på detta viset för snart ett år sedan...hela familjen har stundtals varit däckade av förkylningar,influensor och magsjukor...jag har klarat mig! jag är övertygad om att det beror på min nya träningsstil :)
När man gör träningen till en rutin varje dag så känns det inte jobbigt efter ett tag, känner jag att kroppen är trött så skippar jag träningen...samma med om något känns på G i kroppen...då tar jag det lugnt, det gäller att lära känna sin kropp och inte gå över gränsen.

4 kommentarer:

  1. hejsvejs!!! Din filosofi vad gäller kosten är klockren. Precis som du gör jag med kosten i veckorna. Dock ingen mat efter middagen om man inte tränat hårt då tar jag en frukt och ev skorpa och mjölk, ibland lite nötter oxå. Sen lyxar jag till det på lördagar istället då har jag min godisdag och får äta vad jag vill. Måste ha en dag att hänvisa min moral till då jag tackar nej i veckorna. Men sen tränar jag ju ganska hårt fortfarande ca 7-10 tim i veckan då jag fortfarande tävlar så dörför blir jag sjuk lite då och då när Iza drar hem de farliga dagisvirusarna. Får prova träna lagom om några år då man kanske har slutat tävla:.))

    SvaraRadera
  2. vad jag älskar din kost -och träningsfilosofi=). har själv alltid minskat i vikt när jag kört på liknande idé. jag har problem med mitt sockerberoende, men jag tror jag är avgiftad. det mesta sött smakar äckligt och jag blir hemskt sjuk av det, jättebra.

    tyvärr är det då träningen... jag drar på mig infektioner varannan vecka pga mitt dåliga immunförsvar så jag blir nog tvungen att vardagspromenera ett tag till=(. tänk att jag längtar faktiskt till den dag då jag kan springa en runda och bli riktigt svettig, det vore något. att känna flåset efter en verklig löprunda,inte bara flåsa upp för trappan efter 10 minuters promenad;-). den dagen kommer den med, men under tiden jobbar jag på att äta lite mer rätt. lite av allt ju=).

    kramisar

    SvaraRadera
  3. Det låter som sunda principer tycker jag! Jag har själv fått nog av just viktväktarna för att de fokuserar alldeles för lite på träning.

    SvaraRadera
  4. Gunnar! du tränar ju som jag gjorde för flera år sedan, ett måste om man tävlar...så du har något att se fram emot när du slutar tävla (om du någonsin gör det? :-D )
    Sandra : Du har ju haft en himla otur med alla sjukdomar...jag lider med dig!! en massa kramar!
    Anna:Jag älskar mat...all mat!! så för mig funkar inga dieter...bara träning! jag kan goffa ganska bra mellan varven, men då tränar jag lite extra bara :)

    SvaraRadera