lördag 26 februari 2011

Sportlov och apveckor

Men innan sportlovsprat så måste bara en väldigt stolt mamma berätta att Ronja har gjort sitt livs första, helt egna sockerkaka! hon tog fram "Molly bakar" boken och skulle titta hur man gjorde..
Hon kollade bilderna och tog fram allt själv, medans jag talade om hur många mått hon skulle ha i så mätte,vispade och rörde hon! hon hade i kakao och hackad mörk choklad också...
När kakan hade svalnat så hade hon på glasyr :) kakan var jättechokladig och vansinnigt god! jag har försökt tjata på de två äldsta att någon av dem ska bli konditor...men ingen är så värst sugen men nu har jag en till att tjata på :-D

Här är mästerverket! och för att inte de små skulle störa henne när hon bakade så fick alla tre små knåda och rulla kokosbollar, det slutade visserligen med att Lilly tog smörpaketet och gned runt på huvudet...men det var ändå hennes bad-dag :)

Minns med värme min barndoms sportlov, det började alltid på fredag kväll vecka sju...mamma packade bilen och sedan åkte vi efter pappa hade stängt firman, mamma gjorde alltid matsäck som vi började fråga om efter typ 10 minuter..hon brukade baka antingen "pruttbullar" (bröd med vääääldigt mycket grovt och fiber i..)
Eller tunnbröd i panna med skinka och ost...varm choklad och saft till oss barn och kaffe till de vuxna, vi for alltid utan undantag till Jämtland på sportlovet...nu måste jag jobba..men jag skickade upp de två äldsta med tåg till mormor och morfar som sedan flera år bor däruppe.
Själv har jag jobbat 4 nätter denna vecka...samma nästa vecka...men sedan blir det lite lugnare.



Denna lilla söta fjant (silkeskyckling) hade lyckats ta ett ofrivilligt? dopp i filmjölken så han var både ful och luktade illa :-D men efter ett litet varmt dopp blev den söt och fjunig igen!
Ikväll är jag ledig, maken är borta så då passade jag och Ronja på att ta en tjejkväll..de små sov så då fick hon ligga i soffan medans jag målade hennes naglar, vi läste en ny bok som jag köpte på bokrean för 19 kr! efter det så blev det en av hennes favvofilmer..."Ronja Rövardotter" :)
Nu sover alla så jag passade på att baka två grovlimpor och tårtan tills imorgon då en av mina solar fyller år...Lilly blir två år! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar