onsdag 16 februari 2011

På dotterns namnsdag

Så serverade jag 3-rätters, älskar ju halv åtta hos mig så man får ju ännu mera lust till mat och bakning! efterrätten blev en vanlig kladdkaka, fast med lite mindre fett i och vaniljyogurt,kaffe och jordnötter som smaksättare..hade frysta hallon hemma så de värmdes ihop med en stor matsked lemon curd, och som grädde på moset hade jag fyndat glass! 2 liter vaniljglass för 10 kr! och chokladtryffelglass också för 10 kr...men då var det bara en halvliter..
Självklart så är barnen med i köket! Saga hjälpte till både med kexen och kladdkakan...efter att den hamnat i ugnen så hamnade halva ungarna i "slickeskålen" :-D

Barnens förrätt, hembakta salta kex och grönsaker...de äldre fick även en klick fetaost utrört med philadelfia, vitlök och örter..


Makens och min förrätt..det blev samma kex men med gubbröra på, jag älskar...avgudar...är galen i gubbröra! denna gång gjorde jag en enkel, 3 kokta potatisar...4 hårdkokta ägg..2 röda lökar och en liten burk anjovis...blandat med gräslök,dill,lite kesella och gräddfil (hade ingen creme fraiche) och salt och peppar..
Varmrätten blev en slags skördepanna med kokt pasta,kassler,squash,färska champisar,paprika och lök...ihopstekt och en stark sås till.
Kexen ja...dessa är några som jag gillar skarpt! har bakat dem en massa gånger..men brukar ha lite olika sorters mjöl, idag hade jag inget dinkel hemma så det blev vetemjöl,graham och rågmjöl..men här är "orginalreceptet"
*4 dl dinkelsikt
*1 dl graham
*100 gram smör
*2 tsk bakpulver
*1 msk honung
*Ca 1-1,25 dl vatten (lite beroende på mjölsort..)
*1 tsk salt
*Ca 1,5 dl solrosfrön eller pumpakärnor till utbakningen..
*0,5 msk flingsalt till utbakningen..
Blanda allt utom flingsaltet och fröna, strö ut flingsalt och frön och kavla ut degen så tunt som möjligt, strö lite frön och salt uppepå och kavla in det lätt (gärna med kruskavel)
Ta ut kexen i den storlek du vill ha, jag brukar ta en kaffekopp eller pepparkaksformar.
Grädda ca 8-10 minuter i 225 grader, låt gärna dem torka över natten.
Vi har även haft dessa med en klick CF och stark rabarberchutney på, supergott!
Dagen har annars varit en vanlig, fast underbar dag! tvättat,renbäddat,kokat en helsikes massa ägg åt matvraken (kycklingarna..) servat ungar och tränat....tänk om man fick vara hemmafru ändå, fast välbetald :)



3 kommentarer:

  1. Gubbröra låter väldigt gott men jag har aldrig ätit det.
    Får ta och göra det ngn dag. Kram

    SvaraRadera
  2. hey!

    kul att du är med och tävlar om NOKa i min blogg :) Lycka Till!

    http://vicktoriamurawska.blogspot.com/2011/02/vinn-noka.html

    eftersom du är mamma tänkte jag även tipsa om buzador som nu säker småbarnsföräldrar som bloggar: http://vicktoriamurawska.blogspot.com/2011/02/smabarn-foraldrar-sokes-till-buzzador.html

    SvaraRadera
  3. Nu är NOKA-tävlingen avslutad. Var det kanske du som vann? :)

    http://vicktoriamurawska.blogspot.com/2011/02/vinn-noka.html

    Ny tävling kommer upp snart, så fortsätt gärna att kika in på bloggen :)

    SvaraRadera